Søndag 12 juni kl. 15 ankom 9 hydrogenbiler fra Hyundai hydrogenstasjonen til HYOP på Herøya. Sammen med HYOPs tre biler, og en tilfeldig kunde, var det samlet hele 13 hydrogenbiler ved stasjonen. Noen av bilene skal kjøre videre gjennom hele Europa til de kommer til den hittil sydligste stasjonen i Europa som ligger i Bolzano i Italia. «Denne turen viser at utviklingen av hydrogeninfrastrukturen har kommet så langt at det faktisk er mulig å gjennomføre en ferietur med hydrogenbil i Europa.» uttaler Morten Brusletto PR-sjef i Hyundai Motor Norge.
Stasjonen på Herøya ble åpnet for nøyaktig 9 år siden, og hadde stor aktivitet de første fem årene. Bilteknologien som ble brukt den gang, er for lengst avleggs og erstattet med komfortable hydrogenelektriske biler som drives med brenselceller. Det er disse som Hyundai viser frem i dag, og som nå kan kjøpes hos din forhandler for under en halv million kroner.
«Befolkningen i Grenland er svært heldige som har en hydrogenstasjon i sitt nærmiljø, men man skulle gjerne sett at de tok den nye bilteknologien mer i bruk» uttaler Ådne Naper fylkespolitiker i Telemark SV. Hydrogen fremheves i stadig større grad som et av de nullutslippsalternativene vi trenger for å få ned utslippene i transportsektoren. Politikerne signaliserer at hydrogen skal ha samme starthjelp som det el-bilene fikk, og dette vises tydelig gjennom at hydrogenbilene opprettholder fordelene i kollektivfeltene og bomringene, der elbilene etter hvert får reduserte fordeler. «T elemark har et godt utgangspunkt for å være i front i denne teknologiutviklingen» sier Hallgeir Ofte, fylkespolitiker i AP. «I tillegg til den store ressurstilgangen på Herøya så er vi et kraftfylke, og har dermed muligheten til å produsere ´grønn´ hydrogen flere steder i fylket. Dette kan skape arbeidsplasser, ny næring og teknologiutvikling i vårt fylke, samtidig som det kan være med å redusere klimagassutslippene i transportsektoren» avslutter Hallgeir Ofte.
«HYOP driver fem hydrogenstasjoner i Norge, og er nå i ferd med å bygge disse om til å kunne utvide kapasiteten og øke robustheten i nettverket for å kunne ta unna den forventede veksten i antall hydrogenbiler i årene som kommer» uttaler Ulf Hafseld, daglig leder i HYOP. «Med flere stasjoner i Oslo-området og på Gardermoen, vil bevegeligheten med en hydrogenbil bli komfortabel, og man vil kunne komme seg raskt og forutsigbart til møter og på reiser. Rekkevidden på bilene er nå så god at man faktisk kan kjøre tur-retur Gardermoen uten å måtte tanke, og dersom man fortrekker å handle hydrogen fra Telemark, kan man klare hele turen kun ved å tanke på den lokale stasjon på Herøya.» fortsetter Ulf Hafseld.