De første hydrogentaxiene i trafikk i Oslo

 I Oslo er landets to første taxier med hydrogendrift nå satt i trafikk.  Symbolsk nok skjedde dette i den samme uken hvor Oslo hadde sin første dag med dieselforbud.  Blir det mange nok som kjører på hydrogen, blir det ikke nødvendig å parkere dieselbilene igjen.

Det er Oslotaxi som nå tilbyr transport med nullutslippsdrivstoffet hydrogen.  Bilene er elektriske, men til forskjell fra batteribilene lagrer hydrogenbilene energien i form av hydrogen, som så omdannes til elektrisitet om bord.  Fordelene med denne løsningen er at man kan fylle tanken raskt og kjøre langt – i løpet av 3 minutter kan man få med seg nok drivstoff til å kjøre 50 mil. Eksosen er rent vann.

Den raske fylletiden er definitivt en styrke når man skal benytte bilene som taxier, og denne type biler kan derfor bli et godt alternativ til dagens bilflåte.  Nå blir det viktig å teste ut denne teknologien i praksis for å se hvor godt egnet den er i daglig bruk.  Og viser den seg å fungere som forventet, kan bilene raskt fases inn i drosje­trafikken.

Imidlertid krever dette at det like raskt bygges ut infrastruktur for å tanke alle taxiene.  Og dette er Hyop i full gang med.

Vi har sett dette behovet komme, og har planlagt våre nye stasjoner slik at de skal ligge sentralt, få god kapasitet, og levere tilstrekkelig hydrogen uttaler Ulf Hafseld, daglig leder i Hyop.  Den første stasjonen er vi nå i ferd med å bygge ved E18 ved Høvik kirke, og den vil være klar på våren.  Neste stasjon ut blir liggende sentralt på Ryen, hvor byggesøknaden nå er inne til behandling hos Oslo kommune.  Samtidig vil vi forsterke hydrogenstasjonen på Gardermoen slik at vi i alt kan tilby tre robuste stasjoner med god kapasitet til drosjene og andre brukere.

Selv om det gis støtte til prosjektene fra både Akershus fylkeskommune og EU, er det krevende å få med seg næringslivet i arbeidet med å bygge og drive stasjonene.  De er kostbare og har få kunder i en tidlig fase, men vil bli lønnsomme når trafikken tiltar.  Og her kan en rask innfasing av taxier bidra til å forkorte ventetiden og forbedre regnestykkene.  Hyop er i disse dager ute med en kampanje for å engasjere flere inn i Hyop. Responsen så langt er meget god, men vi vil gjerne ha enda flere med i arbeidet for å etablere infrastrukturen.

Akershus fylkeskommune må berømmes for det arbeidet de har lagt ned i de senere årene, men vi må nå se et sterkere statlig engasjement for å få fart på innfasingen av hydrogen infrastruktur og hydrogendrevne kjøretøy.  Her forventer vi at Enova kommer sterkt på banen, etter at de før jul fikk en ny avtale med OED hvor reduksjon av klimagasser fikk mye sterkere fokus, samtidig som de fikk i oppgave å bidra til å utvikle en nasjonal infrastruktur for hydrogen.  Vi håper dette programmet kommer raskt på plass og inneholder de elementene som sikrer en rask utbygging av hydrogeninfrastrukturen avslutter Ulf Hafseld.

2 kommentarer til “De første hydrogentaxiene i trafikk i Oslo

  1. Det nytter ikke å bygge 1-2 stasjoner i året hvis det skal bli noe ut av hydrogen eventyret inne 2020. Pendler fra sarpsborg til oslo og har hytte i lom. Venter bare på flere stasjoner, langs E6 oppover før jeg kjøper;)

    Liker

    1. En meget relevant tilbakemelding. Vi var jo vedlig optimistiske da Stortinget vedtok å etablere en hydrogen infrastruktur i Norge, men vi ser at dette tar tid å få oversatt til handling. Enova skal forvalte mandatet, og har sagt at det skal komme mer informasjon om hva de skal legge opp til i løpet av første halvår. Vi har formidlet våre tanker både til OED og Enova. Så vi får vente å se. For din del betyr det vel at du trenger en stasjon i Sarpsborg, kan benytte stasjoner i Oslo og Gardermoen, men nok også har behov for en ved f.eks. Lillehammer. Både Sarpsborg og Lillehammer bør være steder som prioriteres da de kan dekke mye gjennomgangstrafikk, men også har et større lokalt nedslagsfelt.

      Liker

Legg igjen en kommentar