Spennende bilnyheter i vente

Med de nye hydrogenbilene som kommer på markedet neste år, blir det mulig for mange flere å skifte til nullutslippsbil.

Den største utfordringen i dag for å bytte til hydrogenbil er mangelen på hydrogenstasjoner.  Dagens hydrogenbiler har oppgitt rekkevidde i området 50 – 60 mil, men praktisk rekkevidde blir ofte noe kortere.  Pakker man bilen full en kald vinterdag, går det fint å ta en skiweekend på Sjusjøen, Trysil eller Rjukan.  Men skal man lengre, eller skal ta noen ekstra turer under oppholdet, blir det lett litt anstrengt.

Slik kjøring hadde ikke vært noe å bekymre seg om dersom vi hadde et nettverk av hydrogen­stasjoner.  Dette har Stortinget vedtatt at vi skal etablere i Norge, og imens vi venter på dette kan vi glede oss over nye bilmodeller som gjør weekendutflukter og langturer enklere.  Hyundai og Mercedes kommer begge med nye hydrogenmodeller neste år, men har valgt forskjellig tilnærming for å avhjelpe brukernes behov i en tidlig fase med få hydrogenstasjoner.

Hyundai har valgt å øke mengden hydrogen i bilen, mens de samtidig effektiviserer brenselcellene og optimaliser bildesignet.  Denne nye modellen som skal rulle på veiene i Sør-Korea til vinter-OL neste år, skal ha en rekkevidde på hele 80 mil. Konseptbilen som nylig ble vist i Geneve ser meget tiltalende ut, og vi får håpe at produksjonsmodellen får med seg mye av dette designet.

Mercedes har annonsert en annen tilnærming; Plug-in hydrogen hybrid.  Deres nye GLC skal kunne kjøre 50 km på batteri og 450 km på hydrogen.  Endelig kommer det her en Plug-in med kun elektrisk drivslinje, slik at man slipper man å ta med seg den gamle forbrenningsmotoren og ha dobbel drivlinje.  Med GLC-en kan man kjøre til og fra jobb, skole og butikk på batteriet, og om du så skal lengre, er det ikke behov for å stoppe for å lade bilen. Og er det langt mellom hydrogenstasjonene kan du lade på hytta eller underveis.  Dette vil nok bli en fleksibel bil som mange kan tenke seg.

Hyundai har sagt at deres bil vil komme i salg i Norge rundt sommeren neste år, og vi regner med at Mercedes også lanserer sin bil i Norge i løpet av året.  Så er det bare å vente på flere spennende bilmodeller i årene fremover, og imens kan vi bygge ut hydrogenstasjoner slik at det om noen år blir enkelt å velge nullutslipp uansett hvilket kjøremønster du har.

I motsetning til hva som kan leses enkelte steder i pressen i den senere tid, har ikke Mercedes skrotet sin hydrogensatsing som TU skrev 4/4-17.  Meldinger fra våre kontakter i Daimler sier at det snarere er en utvidelse av nullutslippsporteføljen som Dr. Zetsche beskriver, og at de ser at batteribilene kan fases inn raskere enn forventet.  Programmet for introduksjon av hydrogenbiler går videre, samtidig som man ser at utrulling av infrastruktur for hydrogen er en krevende øvelse.  Og nettop der ønsker Hyop å bidra for å få hydrogenstasjoner på plass, slik at bilene raskt kan tas i bruk her i landet.

Én kommentar til “Spennende bilnyheter i vente

  1. Jeg bor i Arendal og min kjørestrekke er mellom Oslo og Stavanger. Hva blir utviklingen av Hydrogen fyllestasjoner her?
    Har også behov av kjøring i Danmark, og forstår at det er en utvikling i hydrogen fyllestasjoner der.

    Liker

Legg igjen en kommentar