Hydrogenbilen kommer best ut med nye bomtakster

Forslaget til nye bompengesatser og nye strekninger med bom vil gjøre det dyrere å kjøre bil i Osloområdet, og det åpnes også for rushtidsavgift. I de nye forslagene som diskuteres nå og forventes besluttet før sommeren, vil også elbilene måtte betale.  Riktig nok til redusert sats, siden det er et klart politisk ønske om at biler som ikke forurenser skal betale mindre.   Myndighetene vil med dette gi Osloregionen bedre kollektivtrafikk, mindre biltrafikk, og man vil bedre luftkvaliteten og trafikkavviklingen.

Innstillingen følger opp Stortingets vedtak om at hydrogenbiler skal få samme starthjelp som elbilene.  Hydrogenbilene vil beholde sine insentiver frem til 2025 eller 50.000 biler, og fritas dermed for betaling av bompenger.  Dette vil gjøre det mer attraktivt å velge hydrogen som nullutslippsalternativ, og spesielt de som kjører mye, som blant annet drosjenæringen, kan oppnå en vesentlig reduksjon i sine kostnader til bompenger.  Denne besparelsen vil gjøre at merkostnaden ved å kjøpe en hydrogenbil oppveies av brukerfordelene og gir brukerne et rimeligere alternativ. Hydrogen drivstoff er i dag billigere enn bensin, og man kan benytte kollektivfeltet hele døgnet uten å medbringe passasjer.

Hyops nye hydrogenstasjon på Høvik vil kunne tanke de første hydrogenbilene i slutten av juni, og vestkorridoren vil dermed ha to stasjoner i drift.  Dette blir viktig for å kunne forsyne den forventede økningen i trafikken, og de to stasjonene vil sørge for at kundene alltid vil få hydrogen.  Stasjonen på Høvik er dimensjonert for å møte økt etterspørsel i årene som kommer og vil utvides i takt med behovet.  Når også den nye stasjonen på Ryen kommer i drift, og utvidelsen på Gardermoen er på plass, vil Hyop stå godt rustet til å møte den forventede trafikkveksten.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s