Kursendring i gang

Etter en periode med lite målrettet innsats for hydrogen til transport fra myndighetenes side, har situasjonen i løpet av de siste par månedene endret seg til det bedre.  Før ferien kom Enova med sitt hydrogenprogram, hvor de utlyser støtte til tre nye hydrogenstasjoner, og i slutten av juli kom et positivt svar fra EFTA på Akershus fylkeskommunes plan for bistand til hydrogenutviklingen i fylket. Videre har Vegvesenet utlyst en anbudskonkurranse for å utvikle den første hydrogendrevne fergen.

Antall hydrogenbiler vokser sakte men sikkert, og hittil i år er det solgt like mange biler som i hele 2016.  Med det som er planlagt levert til Bergen når stasjonen der åpner, ligger det an til at bilsalget dobles i år som det også gjorde i fjor.  Det er små tall foreløpig, men de viser at interessen for hydrogenbilene er tilstede, og at hydrogenbiler kan utgjøre et viktig element i innfasingen av nullutslippskjøretøy.  Hydrogenbilene har vist sin bruksverdi som taxier de siste månedene, og nylig har Bilkollektivet også satt inn en hydrogenbil i sin bildelingsordning.

Hyop har sett en markant pågang i trafikken på sine stasjoner de siste månedene, og det gjør det tungt for de tidlige demostasjonene å levere til enhver tid.  Dette bekrefter at den endringen selskapet nå er i ferd med å gjøre ved å etablere robuste stasjoner med høyere kapasitet er helt påkrevet.  Den nye stasjonen på Høvik vil komme i drift denne måneden, og stasjonene på Gardermoen og Ryen skal utvikles for å takle forventet utvikling i biltrafikken de neste årene.

Å etablere større stasjoner er et viktig skritt mot en lønnsom hydrogenbedrift, men er fortsatt tungt å drive i en oppstartsfase.  Det er derfor svært positivt at Akershus ser dette og vil gi bidrag til driften av stasjonene i fylket i denne krevende oppstartsfasen.  Fra Enovas side mangler dessverre dette viktige elementet, og gjør det derfor vanskelig for de som ønsker å etablere stasjoner utenfor Akershus.

Flere og flere land diskuterer nå utfasingen av bensin og dieselbiler, sist med England og Frankrike som ønsker disse utfaset fra 2040.  I Tyskland ble det denne uken avholdt et møte mellom bilindustrien og regjeringen, hvor man diskuterte de problemene man har med dieselbiler og klimamål.  Norge har vært svært ambisiøs med sitt mål om å stoppe salg av bensin og dieselbiler allerede fra 2025.  Skal vi lykkes med dette, må det komme fortgang i utrullingen av hydrogenstasjoner, slik at hydrogenbilen kan bli et naturlig valg for mange flere. Et av de vanskeligste elementene i denne introduksjonen er å etablere mange nok hydrogenstasjoner, og holde disse i drift frem til de blir økonomisk selvbærende.  Akershus har forstått hvor tiltakene må settes inn, og vi oppfordrer Enova til å følge eksemplet fra Akershus for å få fortgang i utviklingen av et stasjonsnettverk i Norge.  Inntil det skjer, vil Akershus forbli landets viktigste region for hydrogen.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s