Endringer i Hyops stasjonsstruktur

På veien fra demofasen til implementering av hydrogen drivstoff i større skala, er det nå på tide å etablere større og mer robuste hydrogenstasjoner.  Erfaringene fra demostasjonene viser at disse sliter med å holde unna etterspørselen fra de mange kundene som har kommet til i de siste årene.  En dobling i salget av hydrogenbiler i år krever sitt fra de små stasjonene som kun er bygget for uttesting og ikke for drift i større skala.  Hyop har sett denne utviklingen komme, og åpner straks den første av neste generasjons hydrogenstasjon på Høvik.  Denne vil kunne utbygges gradvis i takt med økende behov, og skal kunne møte behovet for drivstoff over de neste årene.  Målet er å kunne levere hydrogen døgnet rundt hele året.

Hydrogenstasjonen på Høvik er nå testet og funnet i orden, og søknad om brukstillatelse er til behandling hos kommunen.  Så snart tillatelse blir gitt vil Hyop åpne stasjonen for tanking.  På samme tid vil vi stenge ned stasjonen på Gaustad og innlemme denne i anlegget på Høvik.  Dette gjør at vi raskt kan få etablert en redundant stasjon med god kapasitet.

Beklageligvis blir det noe lengre reisevei for en del for å fylle tanken, men Hyop jobber med en ny stasjon på Ryen som vil forkorte reiseveien for mange når den kommer opp.  Stasjonen på Lillestrøm er i drift, men har svært begrenset kapasitet.  Den vil maksimalt kunne fylle 3-4 biler per dag. Gardermoen har noe større kapasitet og vil utvides med et nytt mellomlager i år for å øke antallet biler som kan fylles hver dag.  Etterspørselen i den senere tid viser at det til tider kan bli utfordringer med å få full tank på de små stasjonene.  Med Hyops nye stasjon på Høvik i drift sammen med konkurrentens stasjon i Sandvika, bør man legge turen til Bærum dersom det er svært viktig å få helt full tank. Sannsynligvis vil dette være et av de sikreste stedene i verden for å få tanket en hydrogenbil døgnet rundt.

Hyop jobber kontinuerlig med å få etablert en hydrogenstasjon på Ryen.  Av ulike grunner som bl.a. svært lang saksbehandlingstid og ny kommunedelplan i området har dette arbeidet blitt forsinket.  En oppdatert søknad for stasjonen sendes inn i oktober, og vi håper denne gang på en rask saksbehandling hos Plan og Bygg.  Ryen skal da etableres som den andre ”Generasjon II” stasjonen, og vil gjøre at det blir en god forsyningssituasjon i sentrale strøk i Osloområdet.  Med en videre styrkning av Gardermoen, vil Hyop ha gjort et stort løft for å møte forventet etterspørsel i hovedstadsregionen de neste tre-fire årene.

Forventede milepeler:

Lillestrøm åpen for tanking    Åpnet 16. oktober

Gaustad stenger                         22. oktober

Høvik i drift                                 Mål: 23. oktober forutsatt aksept fra kommunen

Høvik dispenser II i drift          November

Gardermoen økt kapasitet       Desember

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s