Hydrogenstasjonen på Gaustad har vært i drift siden høsten 2011, og mange kunder har gjennom disse årene fått tanket sin hydrogenbil her. Den har vært et kjærkomment innslag i Oslo vest, og mange synes det er svært synd at stasjonen nå skal stenges ned.
I Hyop skulle vi gjerne fortsatt driften på samme lokalisering, men volumene som nå leveres fra stasjonen har økt så mye at det ikke lenger er mulig å holde tritt med etterspørselen. Det er lenge siden den lokale elektrolysøren klarte å levere alt kundene hadde behov for. Dette betyr at det er et behov for store mengder tilkjørt gass hver uke, og denne forsyningen er både kostbar og utfordrende på denne lokaliseringen.
Et alternativ som er vurdert er å utvide stasjonen på stedet, men området er ikke regulert til et slikt formål, ei heller passer dette inn i Sintefs planer om endringer i sin bygningsmasse. Derfor blir det nå kroken på døra for stasjonen. Fredag 16. mars blir siste mulighet til å tanke på stasjonen – etter det stenges anlegget ned, og etter påske heises stasjonen ut.
Men, vi ønsker at stasjonen fortsatt skal bidra til å forsyne våre hydrogenkunder, og deler av den settes inn som linje to på Høvik. Kapasiteten og robustheten blir med det vesentlig forbedret. Samtidig blir det mye lettere å få til en god forsyning av hydrogen på Høvik – siden den stasjonen er bygget for å kunne ta i mot og levere store mengder hydrogen drivstoff til kundene. Vår nye transportmodul – Energihotellet – settes i drift i disse dager, og gjør at vi kan flytte store mengder hydrogen lettere og rimeligere enn i dag. Derfor vil det alltid være mye hydrogen på mellomlageret, og med to kompressorer fyller vi raskt opp høytrykkslagrene. Så selv om det dessverre blir litt lengre å kjøre for en del for å tanke opp, er det lite sannsynlig at man kjører bomtur.
Det vil ta litt tid å montere ned stasjonen, flytte den og sette den i gang igjen, men vi vil gjøre jobben så fort vi kan. I andre halvdel av april bør linje to på Høvik være i full drift – inntil det må dagens stasjonsnett holde unna. For bedriftskunder som har vanskelig for å benytte betalingskort vil vi legge inn et alternativ om tilsendt faktura.
Hyop har ikke tenkt å forlate Oslo for godt. Fornyet søknad for stasjonen på Ryen sendes inn neste uke, og dersom denne går raskt gjennom kommunens byråkrati, kan grunnarbeider starte før sommeren. Stasjonen på Ryen bygges også etter prinsippene med høy kapasitet og robusthet. Sammen med Høvik, Gardermoen og Lillestrøm, vil Hyop da ha et godt tilbud til kunder i hovedstadsområdet de nærmeste årene.
Vi ber om forståelse for at forsyningen kan være utfordrende en periode, men tror det som kommer vil bli bedre. Ta kontakt med oss ved problemer – så skal vi bistå dere så langt det lar seg gjøre.