Et vendepunkt i hydrogenforsyningen

I årene med demo-stasjoner hvor få biler skulle forsynes med hydrogen, var det relativt enkelt å få frem de små mengdene med hydrogen som skulle til.  I de siste to årene har det imidlertid vært en merkbar vekst av biler og dermed også etterspørsel av hydrogen.  HYOP har sett denne utviklingen komme, og har sammen med Hexagon utviklet en fremtidsrettet transportløsning for hydrogen.  Denne enheten – kalt Energihotellet – er nå sertifisert for veitransport og blir i tiden fremover et vanlig syn på veien og ved Hyops stasjoner.

I Norge har det vært lite frakt av hydrogen i større mengder på veien siden storforbrukerne helst bygger egne produksjonsanlegg for hydrogen ved sine fabrikker.  Det finnes derfor ingen transportmoduler tilgjengelig for de som har behov for mye hydrogen, og hydrogenet må da hentes fra utlandet.  Alternativet har vært å få hydrogen levert på flaskepakker, hvilket er en lite effektiv og kostbar løsning.

Energihotellet vil endre både kostnadsbildet og forsyningseffektiviteten radikalt for HYOP.  Prisen for hydrogen kjøpt i flaksepakker ligger langt over mulig utsalgspris, mens kostprisen ved bruk av Energihotellet havner på riktig side.  Energihotellet kan enten foreta en ren overfylling til lokale lagertanker ved stasjonene, eller det kan parkeres og kobles direkte inn i stasjonens prosessering.  Ved at Energihotellet kan parkeres ved stasjonene, kan det oppnås en umiddelbar hastighetsøkning for komprimeringen av gass ved stasjonen. Dette muliggjør at flere biler kan få tanket full tank med kortere mellomrom enn i dag, og dette kan være nyttig ved mindre stasjoner som har ujevn belastning, som for eksempel ved helgeutfart.

En annen viktig faktor er reduksjon i emballasjevekt.  Energihotellet benytter seg av komposittanker som har en mye lavere egenvekt enn stål. For en last med 250 kg hydrogen regner vi med at vi sparer minst 20 tonn emballasje.  Og denne vektreduksjonen får man på hver eneste tur man kjører, hvilket gir en god miljøgevinst ved at mindre unødvendig emballasje fraktes rundt på våre veier.

Ved å ta i bruk komposittanker ser vi også muligheter for økte mengder hydrogen i senere utgaver av Energihotellet.  Når nye standarder kommer på plass vil trykket kunne økes og dermed også mengden hydrogen som kan tas med i hvert lass.  Emballasjevekten vil kun øke i mindre grad.

Og for på sikt å fjerne ethvert utslipp fra transporten av hydrogen, ser HYOP og transportøren nå på muligheten for å sette inn en hydrogendrevet lastebil for å flytte Energihotellet.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s