Det er to forskjellige biler til salgs i Norge i dag, Hyundais IX35 fuel cell og Toyotas Mirai.

cropped-20160125_135826194_ios.jpg

Hydrogenbiler er elektriske biler som drives frem av en elektrisk motor akkurat som EL-bilene. Den største forskjellen er at hydrogenbilene lagrer sin energi i form av hydrogen, og omdanner denne til strøm under kjøring.  Denne løsningen muliggjør rask tanking, og lang kjørelengde.  Hydrogenbilene har i de siste to årene kommet i salg fra tre av de største bilfabrikantene (Hyundai, Toyota og Honda), og to av disse er allerede i salg i Norge; Hyundai var først på markedet i 2014 og Toyota lanserte sin bil i januar 2016. I årene som kommer forventes flere av bilfabrikantene å lansere hydrogenmodeller, og det blir en gradvis oppbygging av et marked for hydrogenbiler i årene frem til 2020, hvoretter det forventes et bredere utbud fra en rekke aktører.

 

Insentiver for Hydrogenbiler

Hydrogenbilene har i dag de samme insentivene som elbiler, bortsett fra gratis lading på egne ladeplasser.  De har sin egen serie for registeringsskilt med ”HY”.  Der hvor EL-bilene har fått restriksjoner i bruk av kollektivfeltet, kan HY-bilene fortsatt kjøre fritt, og det forventes at hydrogenbilene fortsatt beholder de samme insentivene når disse gradvis reduseres for EL-bilene.  I årets statsbudsjett ble det vedtatt å beholde insentivene for HY-biler frem til 2025 eller 50.000 biler.