Hydrogen nå billigere enn bensin!

Med den siste prisøkningen på bensin ligger veiledende utsalgspris på 16,29 kr per liter, og kjøring med bensinbil blir dermed dyrere enn kjøring med hydrogenbil viser vårt eksempel.

Tar vi utgangspunkt i Hyundai ix35 (Tucson) med hydrogendrift (100 kW, automatgir) og en med bensindrift (1,6 GDi manuelt gir), viser beregningene at drivstoffkostnaden blir 20 % høyere for bensinbilen.  Vi legger her til grunn en veiledende utsalgspris på 90 kr/kg for hydrogen, og benytter tallene oppgitt av Hyundai for blandet kjøring for alle bilmodeller.  Faktisk er hydrogen konkurransedyktig helt ned i bensinpriser på 13,60 kr per liter. Velger du en bensinmodell med automatgir, kommer hydrogenmodellen enda mer fordelaktig ut.

Sammenligner vi med den minste dieselmodellen 1,7 CRDi og veiledende dieselpris på 15,25 kr/l har den fortsatt billigere drivstoffutgifter enn hydrogenvarianten (-18 %).  Men velger du en dieselmodell med ytelser som 100 kW motor og automatgir, får også denne dyrere drivstoffkostnader enn hydrogenbilen (+9 %).

Veiledende drivstoffpriser på bensin og diesel er hentet fra en artikkel i E24 1/1-17.20160802_144709242_ios

2 kommentarer til “Hydrogen nå billigere enn bensin!

  1. hvorfor er hydrogenprisene så høye? syns de har ligget på samme pris i alle år? 8,99 for hekton. Når kan vi forvente å se en nedgang i prisen?
    Hadde prisen blitt halvert, så hadde flere fått øynene opp for hydrogenbiler. Folk inklusive undertegnede tenker besparelser og ikke så mye miljø. Jo billigere ting er, jo mer attraktivt.

    Liker

    1. Hydrogenprisene er egentlig ikke høye i dagens situasjon med tanke på at vi driver demostasjoner med svært liten omsetning. Faktisk er hydrogenet sterk subisidert slik at vi kan selge for 90 kr per kg. Ettersom vi nå går over mot markedsintroduksjon og økende volumer, kan vi sette opp nye forsyningskjeder som gjøre det billigere for oss å fermskaffe hydrogenet. Imidlertid trenger vi økte volumer ved stasjonene før vi kan begynne å tjene penger. Etter den tid kan det være tenkelig å se på prisen. Alternativet er at myndighetene gir en støtte per kg om de ønsker en raskere introduksjon.
      De totale kostnadene for bruk av bilen brude være det mest interessante å vurdere. Det gis jo gratis parkering, kjøring i kollektivfelt samt gratis bompasseringer. Dermed er bilbruken vs en fossilbil vesentlig rimeligere. Sammenligner man med en elbil som primært hurtiglader er kostnad per mil omtrent det samme som for en hydrogenbil. Når man også tar i betraktning at elbiler ved årsskiftet skal begynne å betale i bomringen blir det snart hydrogenbil som blir det billigste alternativet.

      Liker

Legg igjen en kommentar