Farvel rekkeviddeangst!

Når neste generasjons hydrogenbil nå er lansert av Hyundai, blir det svært tydelig at det er utbygging av infrastruktur for tanking av bilene som vil være mangelvare.  Hyundais nye hydrogenbil kommer på markedet neste år, og med den kan man kjøre opp til 80 mil på en tank, samtidig som turen innom hydrogenstasjonen for å tanke tar deg fem minutter.  Med dette er rekkevideangsten en saga blott for de som ønsker seg en nullutslippsbil.  Men fortsatt er det ikke praktisk å kjøpe en slik hydrogenbil om du bor utenfor Østlandsområdet.

Folk har ulike behov for transport, og det betyr at skal vi løse alle disse behovene med nullutslippsbiler, trenger vi et bredt knippe av løsninger. Neste generasjons hydrogenbil kan få akkurat samme funksjonalitet som dagens biler, og man slipper å tenke noe mer enn i dag på om man har nok drivstoff på tanken.  Bruksmønsteret blir dermed som før og som vi er vant med. For de som har kabelallergi og ønsker å komme seg raskt opp og ned til hytta en helg, vil de nye hydrogenbilene være en god mulighet til å kvitte seg med den fossile bilen og gå over til en miljøvennlig transportløsning.

Oslo kommune ønsker nå å få alle byens taxier over på nullutslippsløsninger i 2022.  Tidligere i år ble det satt inn to hydrogentaxier i trafikk, og erfaringene fra disse har vært meget gode.  Skal man lykkes med å få alle taxiene over på nullutslipp, er det viktig at man ser bransjens behov og legger til rette for løsninger som muliggjør denne overgangen.  Siden kun 12 av de 1780 taxiene i dag er batteribiler, tyder dette på at det er nødvendig med flere løsninger for å konvertere alle bilene fra fossilt drivstoff. De nye hydrogenbilene som er på vei inn i markedet vil gjøre denne jobben enklere.

Hyop vil gi sitt bidrag til denne utviklingen og fokuserer nå på å utvikle stasjoner med god kapasitet gjennom nye stasjoner på Høvik og Ryen, samt en utvidelse på Gardermoen.  Når disse er ferdig utbygget kan de forsyne halvparten av byens taxier og vil fungere som et lite tidlignettverk som gjør det lettere å vri taxiflåten over på nullutslipp.

Men i en oppbyggingsfase er det kostbart å etablere de første stasjonene som vil ha liten kapasitetsutnyttelse i oppstarten.  I dag er dette et for usikkert marked å gå inn i for de kommersielle aktørene, og derfor sitter de fleste på gjerdet og venter.  Så skal Norge nå sine tøffe klimamål må myndighetene ta større ansvar for måloppnåelsen ved å sette inn kraftigere virkemidler.  Enovas program må snarest utvides til et program som gir hele nasjonen mulighet til å delta i det grønne skiftet på transportsiden.  Hydrogen drivstoff blir snart et normalt kommersielt marked, men det trenger en kick-start for at vi tidsmessig skal rekke våre klimamål. Kursen er nå satt, og el- og hydrogenbiler vil sammen kunne gjøre jobben med å erstatte bensin- og dieselbilene.  Og ikke minst vil et skifte til hydrogenbil være en svært behagelig måte å kutte våre klimagassutslipp på!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s